mandag 31. august 2009

Jeg gir 100%...

Når jeg gjør noe så gir jeg alt...
Sånn som i dag.

Det hele startet med at jeg nesten ikke sov i natt, jeg lå og hørte på regnet.. jeg "våknet" til normal tid, mne spurte om mannen kunnne stå opp så jeg kansje fikk sove litt til. Jeg prøvde, men det varte nøyaktig 15 min, så skjønte jeg at det var bare å gi opp. Hele dagen har jeg vært "skjelven" sånn som man blir med lite søvn, men jeg har over hodet ikke vært trøtt. Heldigvis har jeg hatt lite smerter, men er stiv og støl så det holder. Jeg har skiftet mellom å sitte littt på dataen, og rydde litt i kjellerstua. - har egentlig fått gjort masse!

Eldstemann kom hjem fra skolen etter hvert, og jeg laget middag. Siden jeg er så stiv er det tungt å stå og gå lenge (lenge =15 minutter i dag) så jeg laget ferdig pytt i panne fra Ica. Lettvindt og godt. Av erfaring er 2 poser sånn til oss 3 akkurat litt forlite, så jeg la ei skjærfjøl over steikepanna og kappet opp litt grillpølse. Jeg var litt uheldig å komme med handbaken borti steikepanna, og det var litt vondt.. Etter ei lita stund greide jeg å legge samme handbaken en gang til på steikepanna på samme plass, så her sitter jeg nå med vondt.. Middagen ble inntatt med handa oppi ei skål isvann. Nå har jeg "bare" salve på, men det svir. Det blir nok ei heftig blemme eller to etter hvert.

Jeg vil fortelle litt mer om hvordan jeg har det på slike dager, det er ikke for å syte, men jeg har fått spørsmål om jeg kan gjøre det. Det er nok mange som lurer på om de "er normal" eller om de bare har havna på feil planet... Den fibromyalgien kanarte seg på så mange måter.

Jeg fortalte senest i dag til mannen om hvordan det kan være enkelte dager. Dager som i dag er jeg rett og slett usannsynlig klønete. Når jeg har hatt ei dårlig natt og får en påfølgende dårlig dag er det mye som kan skje. Som f.eks det å ta seg en kopp kaffe, en daglig syssel som man gjør titt og stadig - men det kan fort bli en risikosport.. Dette er ekstremversjonen, og har aldri skjedd på denne måten med alt samtidig, men et av punktene skjer titt og stadig. Her er hendelsesforløpet:


1. Jeg tar kaffekanna og heller i koppen...
står og tenker på at jeg skal ha melk oppi etterpå, "glemmer" at jeg heller kaffe i, så plutselig er det kaffe over hele benken.
2. så da er det bare tørke opp, supe i seg en skvett svartkaffe så det blir plass til melka, OJ! jeg glemte at kaffen er varm , så det ble et lite brannsår på tunga..
3. Melka kommer oppi uten uhell, så er det bare å balansere koppen inn i stua.
4. Jeg setter koppen på bordet og alt ser ut til å gå fint..
5. Helt til jeg skal ta koppen, da "bommer" jeg så det holder, dytter koppen så den er kaffe utover hele stuebordet og koppen tom.
6.Prosedyre 1-4 gjentas, og når jeg tar koppen igjen konsentrerer jeg meg veldig om å få dette til, og det går bra, kaffen smaker himmelsk.
7. I det jeg setter koppen på bordet hører jeg et smell - det var koppen som ramlet i golvet fordi jeg bommet på bordet da jeg skulle sette den fra meg. Jeg så faktisk ikke at jeg ikke traff bordet da jeg satte koppen fra meg.

JAja.. hehe sånn kan det gå - i et ekstremtilfelle. Det er ikke helt sant det der, men det har gått mye rart i golvet fordi jeg har bommet på bordet, og jeg mister ting titt og stadig fordi jeg "glemmer" at jeg holder det i handa.

Det er ganske frustrerende, men jeg vet hvorfor det er slik, så jeg godtar at noen dager er helt pyton, og at jeg børvurdere å drikke kaffen av en plastkopp... så knuser jeg ikke koppen i alle fall.. Her i huset er det jeg som har den høyeste prosenten på antall knuste glass og kopper! :) Bare le av meg, det gjør jeg og i galskapen :)

1 kommentar:

  1. Kjenner meg litt igjen i det der. I allefall enkelte dager *ler*. Nei sånne dager er ikke kjekke! Enda godt at du ikke har Hyasint Bucket som nabo *lol* http://www.youtube.com/results?search_query=%22Hyasint+Bucket%22&search_type= Ha en god kveld! :)

    SvarSlett