fredag 14. august 2009

Den store akvariedagen..

Onsdag hadde jeg den store akvariedagen. Det ble flyttet rundt på fisk og akvarier og kjøpt inn nye fisker... Helt fabelaktig dag! Mye ble gjort. 40litern som har stått i et halvt år uten fisk i (fy meg :P) blre tømt og rengjort. Jeg hadde en stor oppgave der. Og hvis noen i det hele tatt er klar over hvor mye alger det går oppi 40 liter vann - eh, det var nok desverre bare15 liter igjen oppi der, og alt var svart.. men det ble fint til slutt. 5 malawi fra 240 litern til 40 liter i påvente av salg :) Slik ble det karet til slutt: Det ble desverre ikke noe bra bilde for karet var veldig grumsete rett etter det var satt opp.
Her er 240 litern bilde fra begge sidene - det står slik at jeg har innsyn fra begge sider :)
FØr jeg tok ut fiskene måtte jeg ha opp alt av steiner og planter for i det hele tatt å få tak i fisken, det er utrolig mange gjemmeplasser og fiskene er så innmari kjapp...
Her er innsyn fra kortsia i karet:

JEg hadde oppe 85litern og hentet noe vann derfra pga jeg skulle bytte ut 5litern til husets14-åring med et på 20 liter. Her er 85l.
Her er 20l. Det er litt grums pga det er et nytt kar. Oppi her er det 6 skjørtetetra og en kampfisk. De ser ut til å tirves sammen .


Ja, her er det nye tilskuddet i akvariefamilien min, en kampfisk:



Den står i et glass som rommer 7 liter. Det er ikke pumpe oppi her, men jeg ønser meg ei minipumpe etter hver. Jeg synes det ble utrolig fint oppi her. Glasset er noe x-svigers hadde med blomster i, og nå når huset skulle tømmes var det på tur i søpla, jeg så potensialet og kunne ikke la det skje..



Underveis i dette akvariestyret oppdaget jeg at jeg har helt gale vannverdier. I et desperat forsøk på å få det litt mer nomalisert trålet jeg internet etter svar, og nødløsningen ble 1 ts natron i 85l, 4ts natron i 240l, og det ble bedre :) I tillegg har jeg hatt oppi marmorstein i karene for å få en høyere phverdi. Jeg er spent på vannverdier nå framover!

Så her er status i huset:
240 l
med malawi
85 l
med svart neontetra og glødemandstetra, corydoras, ancistrus og eplesnegler
40 l
med 5 malawi i
20 l
med kampfisk og skjørtetetra
7 l
med kampfisk
5l
står tom, men lyset til 5l står over 40l :)

2 kommentarer:

  1. Så flotte akvarier!
    Hva skal ph'en egentlig være i akvariet? 5,5?

    SvarSlett
  2. Det kommer litt an på hvilke sorter fisk man har... LEs om fiskene du har på f.eks nettakvariet.no så finner du ut hva ph`n skal være :)

    SvarSlett