onsdag 12. juni 2013

Tanker om fibromyalgi.

I
nteressant: I april skriver nrk at en svensk studie viser at de kan ha løst gåten med fibromyalgi: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10997925 Det høres jo vel og bra ut, men samme forskninga har de gjort i usa for en del år siden (finner ikke linken i farta) . Noen mener at en del av svaret ligger i tarmfloraen: http://www.forskning.no/artikler/2011/november/305901 denne artikkelen er litt eldre. og så er det IBS og FM/ME http://www.forskning.no/artikler/2011/november/305901 de går og hand i hand. 

For sikkerhets skyld så fins det og leger som sitter der og sier at årsaken til smertene er psykisk - angst og depresjon, psykologen sier at smertene er årsaken til angst og depresjon. Der sitter de altså å slår hverandre i hodet med hver sin hammer.

Nå er ikke jeg noen rakettforsker, men jeg har erfart at med inntak av ren mat grønnsaker/fisk, mindre kjøtt (spesielt svinekjøtt) og frukt (!), mindre melkeprodukter og produkter av hvetemel samt ekstra tilskudd av mineraler og vitaminer har vært heldig for min del. Det som er enda mer merkelig er at når jeg spiser minimalt med mat (!!!) så er energinivået høyere enn når jeg spiser normalt/sunt. -Bivirkningen av lite mat/høyt energinivå plager meg ikke akkurat, men om jeg fortsetter slik, vil det en dag si stopp når reservene er borte. Jeg sørger selvfølgelig å ha et høvelig jevnt blodsukker i løpet av dagen.

En annen ting er at jeg reagerer på en rekke matvarer, og når jeg har fått allergitester så tåler jeg absolutt alt det som jeg får ubehag av. Hipp hurra. Er det rart man til tider er forvirret?

2 kommentarer:

  1. Ja en ting er sikkert etter mange år inn og ut av legekontor for så endelig kunne få satt en slags diagnose er. Legene er ikke enige. Enda er jeg så fersk i fibromyalgi verden at jeg ikke har fått testet så veldig ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Men har sjønt at dette og er forskjellig fra person til person .. Tia vil vise. Så får man heller prise seg lykkelig for de gode dagene og håpe sommeren byr på mange slike
    Ønsker deg en strålende uke
    Klem fra Siv

    SvarSlett
  2. Ja, etter å ha hatt diagnosen i 5 år, så har jeg blitt flinkere til å leve med den. Jeg var så heldig å bli sykemeldt det året 21. februar, og diagnosen satt 6. april. Det er rekordfart! Nevrologen jeg møtte sa at han kunne sansynligvis sette diagnosen før han tok de fysiske testene, bare ut fra hvordan jeg beskrev barndommen og ungdomstia mi. Alt kan variere veldig. Det er helt sprøtt hvor forskjellig det arter seg. :)

    SvarSlett