torsdag 29. oktober 2009

TV-Aksjonen



Det var jo TV-aksjon som seg hør og bør hvert år. I år gikk inntekten til Care, en flott organisasjon. Skolen som minsten går på var og med, og klassen til minsten skulle bake gjærbakst for salg. JEg hadde tenkt at bakingen skulle foregå dagen før tv-aksjonen slik at ikke baksten skulle bli gammel. Det viste seg at minsten hadde lyst til å dra til en kompis to dager før aksjonen, og han måtte bake den dagen pga fritidsaktiviteter dagen etter, så de ble enige om å bake sammen. JEg handlet inn det de trengte og kjørte både gutten og varene bort på besøk.


Resultatet ble over 40 boller med og uten sjokoladebiter. Jeg syntes vel egentlig det var litt lite, så jeg foreslo at hvis jeg hadde det vi trengte for å lage kjærligheter kunne de komme til oss og lage det dagen før aksjonen, etter alle fritidsaktiviteter. Forutsetningen var at de fikk lov til det av kontaktlærer.


Joda, de fikk lov, men her i huset var det kjemisk rensket for druesukker! Og ikke bare det, de var fri på helsekosten her på Fauske og..


JEg ble anbefalt å høre på apoteket, og gjorde så. Det ble et resultat som ikke var aktuelt, 90 gram druesukker for 89 kr! Hjelpes!

Himmel og jord ble satt i sving for å få tak i det druesukkeret, men jeg orket ikke kjøre 12 mil bare for det - det ble dyrt. Etter litt om og men kom jeg fram til at de hadde helsekostbutikk på Rognan, det er jo under3 mil dit, så jeg hev meg i bilen og kom meg av gårde etter å ha ringt og sjekket at de faktisk hadde druesukker der. Vel hjemme igjen rundt kl 18 var kompisen kommet, og vi satte i gang produksjonen.


Det ble 5 posjoner kjærligheter, totalt 185 stykker, alle pakket i plast med gaveband knytt rundt. de brukte ca 2,5 timer på dette. Et lekkert syn:

Selv om det kansje ikke ser helt slik ut, så smaker alle sammen jordbær - for å gjøre det enkelt. De tok inn 825 kr på kjærlighetene, og de brukte ca 45 minutt på å få solgt alle.

Minsten hadde og med 5 smykker og 36 par ørepynt som han hadde laget, det ble solgt 4 smykker og 32 par ørepynt - bare på det tok de inn 1100 kr. Han var litt stolt over seg selv, ja.
Hele skolen tok inn totalt over 22.000 kr, klassen til minsten litt over 5000, boden til minsten og to kompiser fikk inn over 3000, så det gikk unna på boller, snop og pynt!

JEg synes det er så flott når unger engasjerer seg!

2 kommentarer:

  1. Fantastisk flinke har dokke vært! :o))

    SvarSlett
  2. Godt jobba! Det står respekt av dette synes jeg! :)

    SvarSlett