søndag 24. januar 2010

Stempel i bronse

Da vi var i London var vi rundt over alt, innom små markeder med forskjellige salgsboder, og i en av bodene sto det en mann og solgte stempel! Jeg sto nok der og så ut som et godt spørsmålstegn ei stund, og jeg måtte jo spørre hvordan disse stemplene virket, og hva de var laget av. De er altså av bronse, og festet på en kloss. Mannen sa at de var helt supre å bruke. De varer nesten evig, de lager en veldig skarp strek som ikke flyter utover. Han viste meg hvordan jeg skulle stemple og embosse motivet for å få det finest mulig. Gummistempler vil jo bli harde med årene, men det gjør ikke disse. Det som og var bra var at prisen på disse stemplene ligger rundt samme pris som monterte stempler. Jeg mener disse kostet rundt 5-6 pund, men det må taes med ei klype salt.
Siden det ikke er "svikt" i dise slig som i gummistempler er man avhengig av at underlaget svikter litt. Jeg brukte ei musematte under papiret da jeg stemplet disse. Det er ikke helt bra, men greit nok. Jeg har vel ikke helt lært meg teknikken enda, men det blir nok bra, for jeg har stempelprøven mannen lagettil meg av disse stemplene.




2 kommentarer:

  1. Stilig! Er akkurat sånn som de brukte før i tiden når de hadde egne "settere" til å lage aviser/bøker m.m.

    SvarSlett