søndag 24. januar 2010

Appelsinsjokolade

Her for noen dager siden kom jeg over ei oppskrift på appelsinsjokolade som jeg syntes hørtes spennende ut, så jeg prøvde, og her er resultatet:
Nam Nam!

Oppskrifta er som følger:

appelsinskall fra 4 appelsiner, bruk kun det gule ytterst, ikke det hvite. Skjær det i remser - disse jeg har her ble alt for kort.

kok opp appelsinskallet i vann 3 ganger, og slå ut vannet mellom oppkokene - dette for å få bort en del av den bitre smaken.

Kok opp 1l vann og 750 g sukker og ha i skallet, la det koke 3-4 timer.
Avkjøl. LA skallet ligge i sukkerlaken 2-3 dager før du tørker skallet godt.

Smelt 200g sjokolade og dypp skallet oppi. (200g kan være litt lite etter det jeg erfarte)
Avkjøl på bakepapir og nyt det :)

Jeg synes det var for galt å kaste den gode sukkerlaken/sirupen, så vi hadde den over pannekaker en dag en annen dag på is. Det var kjempegodt. Hvis du lager slikt og finner en annen måte å bruke sirupen på så blir jeg glad for tips.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar