søndag 17. januar 2016

Å finne seg selv...

Å finne seg selv, er det ensbetydende med å bli en egoist? Betyr det at du kan tråkke på andre, og si hva du mener uten å ta hensyn til de rundt deg?  At du kan ture fram, gjøre som det passer deg, og i tillegg forvente å bli respektert? Betyr det at du kan forlange at andre skal gjøre slik du vil?  Eller at du kan drite i lover og regler?

Jeg bor i nordnorge, og det er viden kjent at vi har mange "kraftsalver" å komme med. For min del så skal jeg glatt innrømme at om du kommer med ei regle bannskap til meg samtidig som du er ufin, så mister jeg respekt. Tenk litt overfølgende uttalelse: Æ ska fanmæ slå ned den der jævla naboen førr nu spælla han den der førrpulte dritmusikken sin på fullt igjen.
-kunne du ikke bare banka på til naboen å be han skru ned litt? Og hvis ikke naboen gjør det, så er det andre tiltak som kan settes inn.

For det første er det en uttalelse som er straffbar i følge norsk lov, det er en trussel om vold, og ikke var det noen gang meningen å slå til naboen en gang - det er bare en uttalelse uten mening.  En uttalelse som du burde holdt deg for god til å komme med.

Selvfølgelig skal man kunne si det man mener, men det er mange måter å si det på.  Det som gjør at jeg får respekt for mennesker er at de faktisk respekterer meg.

For meg betyr "å finne seg selv"  å finne ut hva jeg vil med livet, leve et harmonisk liv, gjøre det jeg har lyst til - eller i alle fall å jobbe mot det målet.  Det betyr at jeg har det bra med meg selv og omgivelsene mine.  Og at jeg har overskudd til å støtte de rundt meg som kanskje trenger en god samtale, barnevakt, dyrepass, eller bare ei oppmuntring - kanskje vet de ikke selv at de trenger det før de blir tilbydt det.  Det betyr også at når noen ber om din hjelp at du kan si nei, på en høflig måte om det ikke passer for deg. Ikke gå på akkord med deg selv. Aksepter deg selv, men ikke fremhev deg med å tråkke andre ned.

Sist men ikke minst, når du skjønner at du har gjort noe mindre lurt går det an å komme med en oppriktig unnskyldning.

Ha en strålende dag! Det skal jeg ha :D

1 kommentar:

  1. Hei :) Kom over bloggen din når jeg googlet peppersaus :) Ser det er et år siden siste innlegg ! Et innlegg skrevet på en fin måte. Håper livet ditt ble som du ønsket dette året som har gått og vist ikke kan du sende meg en Mail for jeg er på jakt etter personer som "har gått litt lei" og trenger litt nye spennende utfordringer i form av en jobb på "si" ! Mitt navn er Mona og jeg skriver interiør blogg. Hs en fin helg om du skulle se denne hilsen i de kommende dager :) Heidå :)

    SvarSlett